Ode aan Hilke - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu Ode aan Hilke - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu

Ode aan Hilke

Door: Lisa Vanermen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

22 December 2014 | Kameroen, Kumbo

Op een kleine week tijd toch wel wat gebeurd. Omwille van gezondheidsredenen is mijn duopartner Hilke terug naar België vertrokken. Na heel wat geregel met de verzekering ben ik donderdag samen met haar naar Bamenda gereisd waarna zij doorging naar Douala om het vliegtuig te nemen. In Bamenda nam ik de taxi naar bafut om mijn twee mede-kameroeners Nathalie en Els te gaan opzoeken aangezien de vakantie hier al begonnen is. Hun gastgezin is de familie van één van mijn collegas op de school. De eerste dag daar verkende ik samen met hun Bafut. Het is een beetje te vergelijken met Djottin, maar het kan niet op tegen de prachtige landschappen die Djottin omringen. Dag 2 bezochten we samen met father Renato, een braziliaan, en Anna, een italiaans meisje, de theeplantage van Ndawara. Prachtige groene landschappen en de rondleiding in de fabriek was superinteressant. Er was ook een prive-zoo aan de plantage waar ik een chimpansee hebt vastgehouden, genaamd billy :p, en een python heb aangeraakt. Echt de moeite dus. Het dorp Ndawara bestaat alleen uit mensen die op de plantage werken. De rit naar Ndawara en terug heeft wel veel van de jeep geëisd: twee platte banden, een schokkende auto en een platte batterij. Uiteindelijk toch terug in Bafut geraakt.

Na nog een gezellige avond door te brengen met de familie van nathalie en els, vertrok ik op zaterdagochtend terug naar Kumbo. Aangekomen in Kumbo genoot ik nog even van de paardenrace die op dat moment bezig was. Tegen de avond keerde ik met de bike naar Djottin terug. Omdat het droogseizoen is, is alles heel stoffig en ik kwam dan ook helemaal vuil aan. Dan is je wassen met een emmer toch niet zo handig.

Ondertussen ben ik al enkele dagen terug in Djottin. Gisteren heb ik samen met mijn broertjes en zusjes de kerstboom versierd met zelfgemaakte versiering. Ik ben echt geen knutseltalent :p. Nadien ben ik naar het kerstfeestje in het health centre geweest en heb ik ontdekt dat ik een parasiet in mijn nek heb. Best wel vies. Het is best wel raar om nu alleen in Djottin te zijn, maar ik trek mijn plan wel. De mensen hier zijn supervriendelijk en de kinderen zijn altijd blij om mij te zien. En Kumbo is gemakkelijk te bereiken.

De rest van mijn kerstvakantie ziet er als volgt uit: donderdag natuurlijk kerst vieren met de familie, van vrijdag tot zondag komen nathalie en els djottin onveilig maken, van zondag tot dinsdag gaan we de cultural week in kumbo meevieren en dinsdag vertrekken we met heel de groep naar Limbé in het zuiden. Veel leuke dingen om naar uit te kijken dus.

  • 22 December 2014 - 13:20

    Ellen Gieles:

    Ha lieve Lisa,
    Je maakt weer heel wat mee, zo te horen, leuk voor je!
    Maar als je van zo´n parasiet in je nek spreekt....schrik ik een beetje. Hoe weet je dat, hoe ziet dat eruit en wat doe je eraan??

    ik wens je een hele fijne Kerst en een fantastisch begin van het nieuwe jaar! x x x Ellen, vast ook van Frans,

  • 22 December 2014 - 16:04

    Christ'l:

    Djambo Lisa,
    Spannend om jouw avonturen te kunnen volgen. En super om te merken dat je daar prima je plan trekt en geniet van de ervaring ook al zijn er wel eens tegenvallers. We wensen jou een zalig kerstfeest toe omringd door lieve mensen, dikke kus uit het noorden

  • 25 December 2014 - 11:05

    Nonkel Boudewijn En Familie:

    mooie verhalen Lisa, zalige Kerst en beste wensen voor 2015

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Blog over mijn reis naar Kameroen.

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 8217

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 29 April 2015

Kameroen

Landen bezocht: