Na Na Banana - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu Na Na Banana - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu

Na Na Banana

Door: Lisa Vanermen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

09 November 2014 | Kameroen, Douala

Na ons verblijf van enkele dagen in Douala ging onze tocht verder naar Bamenda. Na een rit van ongeveer 7 uur in een snikhete, zeer krappe bus kwamen we aan in La Verna in Bamenda waar we werden verwelkomd door de zeer enthousiaste en grappige Sister Therese. De volgende ochtend werden we met de auto tot in Shisong gebracht.
In Shisong werden we door Sister Thea en Victor opgepikt met de ziekenwagen. Na ongeveer een uurtje kwamen we aan in Djottin, het dorp waar we 6 maanden zullen verbijven. Het dorp is echt prachtig. Overal staan er bananen- en koffiebomen. Het bevindt zich in een vallei en is omringd door idyllische groene bergen. De mensen zijn hier ook supervriendelijk. Onze eerste maand verblijven we nog in het doktershuis bij de zusters. Sister Evelyn is de directrice van de middelbare school en hier zullen we dan ook het meeste mee te maken hebben. Sister Angela geeft biologie en health science op de school en sister Bennet en sister Thea helpen in het health center. Na de paar dagen dat we hier zijn hebben we het dorp al wat verkend en heel interessante mensen ontmoet, hebben we wat lessen op school geobserveerd, met de kinderen gespeeld en hebben we ons gastgezin ontmoet. De afgelopen week hebben we al zoveel dingen meegemaakt dat het onmogelijk is om alles op te noemen.

Wist-je-dat:
- Bananen uit een bloem komen als mini-banaantjes en na enkele dagen de buitenste blaadjes eraf vallen en er een nieuwe rij banaantjes wordt gevormd.

- Koffiebonen eigenlijk rood zijn en een schil hebben. Ze worden eerst gepeld en pas als ze gedroogd zijn krijgen ze de typische zwarte kleur.

- De spinnen hier tien keer groter zijn dan in België en zo plat zijn dat je ze niet ziet zitten als ze aan de zijkant van iets zitten en overal tussen kunnen. Sportschoenen zijn zeer handig om deze onderkruipsels uit het huis te elimineren.

- De lagere school hier 360 leerlingen telt en dat het internaat van de middelbare school 110 leerlingen telt. Elke slaapzaal telt ongeveer 40 bedden.

- De kindjes van ons toekomstige gastgezin superschattig zijn. Jude is de jongste en is 4 jaar. Zarafiah is 5 jaar. Zij zitten nog in de kleuterklas. Harrien gaat naar de lagere school en is 9 jaar oud. Twee dagen geleden kwamen ze ons spontaan opzoeken in het doktershuis en hebben we heel de namiddag met hun gespeeld. Ones zit op de middelbare school in Form 2.

- Onze gastmama en papa Theresia en Emmanuel noemen. Onze mama werkt op de farm en onze papa werkt op de koffieplantages.

- Fufu met njamajama een typisch gerecht van hier is. Fufu is een soort van maïsmeelbol dat ze warm houden in bananenbladeren. Njamajama smaakt naar spinazie.

- Ze hier superveel bananen eten. Voor ons een beetje te veel.

- Het water van de kraan hier te drinken is.

- Dat de zondagsmis hier 3 uur duurt.

- Dat je in een gewone personenauto voor 5 personen hier met 8 volwassen en een kind kan met een ton bananen op het dak. Hilke deelde de zetel met de driver.

- Djottin twee Fons heeft (dorpsleider). Normaal is er maar 1 fon in een stad of dorp.

- Men hier naast het Engels ook twee lokale talen spreekt, pidgin en noni. Hierdoor verstaan we de mensen soms niet. Zeker de kinderen lijken hun eigen taaltje te spreken.

Het internet werkt hier heel traag, maar ik ga proberen elke week mijn blog te updaten.

Tot volgende week!

• 09 November 2014 - 15:11

Ellen Gieles:

Ha Lisa, wat klinkt dat heerlijk (en een beetje bekend) ...geniet er maar lekker van en zo te horen heb je geen moeite met wennen! Had ik ook niet verwacht, trouwens. Veel plezier, liefs Ellen

• 11 November 2014 - 14:46

Winnie Daels:

Bij het lezen van je verslag begint het al serieus te kriebelen bij mij. Ik denk dat het nog lang zal duren voor de paasvakantie er is en we zelf eens kunnen komen kijken. Ik kan me perfect inbeelden hoe je ervaringen zijn.En nog geen super kakkerlakken tegengekomen? Kijk uit naar je volgend verslag.
    Groetjes
    Mama

• 17 November 2014 - 22:45

VERONIQUE:

Lisa, heel fijn dat je die verslagen maakt. Zo lukt het mij te volgen wat je daar allemaal beleeft. Groetjes, ook aan Hilke.
    Veronique