Bonjour, Miss en de catholic education week - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu Bonjour, Miss en de catholic education week - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu

Bonjour, Miss en de catholic education week

Door: Lisa Vanermen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

17 November 2014 | Kameroen, Kumbo

Nu we weer een week verder zijn heb ik natuurlijk een hoop nieuwe dingen meegemaakt en weer wat nieuwe mensen tegengekomen.

Maandag, marktdag

Maandag is de enige dag dat de markt hier doorgaat. Dan komt heel het dorp bijeen. Op de markt worden er verschillende dingen verkocht, van geroosterde pinda’s tot shampoo tot schoenen tot groenten. Voor de belangrijkste dingen moeten we echter naar Kumbo gaan. De mannen drinken mimbo (=palmwijn) in een klein hutje en na school gaan ook de leerlingen de markt opzoeken. Omdat Emilia, één van onze vriendinnen hier, jonge moeder en schoonzus van één van mijn collega’s op school, vlak bij de markt woont, zijn we nog eens bij haar langsgegaan. Wanneer je in Kameroen iemand uitnodigt, moet je je gasten altijd eten aanbieden. Het wordt als beledigend gezien als je dit eten weigert. Op het moment dat we bij Emilia aankwamen was ze fufu met okro/gombo aan het maken. Okro is een groen zeer slijmerig goedje met witte bolletjes en vissenkoppen erin. Eén van de dingen die ik dus echt niet lekker vind. Na de markt zijn we ook nog bij Melvis langsgegaan. Ook een jonge moeder. Zij heeft ons enkele woorden noni geleerd.
Bujuwale: goedemorgen
Budschimwale: goedenavond
Bero: danku
Tontai: Welkom

Frans geven aan 44 leerlingen

Nadat ik maandag nog heel de dag lessen had geobserveerd, had ik met de assistent leerkracht Frans afgesproken dat ik dinsdag zijn les zou observeren en dat hij mij daarna de handboeken zou geven zodat ik mijn lessen kon voorbereiden. Toen ik dinsdag echter op school kwam, kreeg ik een hele stapel boeken en mocht ik een uur later beginnen met lesgeven. Kleine paniekaanval aangezien ik nog nooit had lesgegeven. Mijn eerste les bestond gewoon uit een kleine introductie en deed ik wat oefeningen om het niveau te bepalen. Hoewel het moeilijk is om een klas van 44 leerlingen stil te houden, zijn de leerlingen heel enthousiast. Het is wel jammer dat maar 5 leerlingen een handboek hebben en dat de leerlingen niet goed durven meewerken omdat ze schrik hebben iets fout te zeggen. Maar vanaf nu ben ik dus Miss Lisa. Enkele dagen later kreeg ik mijn uurrooster. Ik zal Frans in het 1ste en 2de middelbaar geven, engels in het 6de middelbaar en ICT in alle klassen samen met Hilke. In het weekend zal ik samen met Hilke de leerlingen van het internaat entertainen.

De community library

Woensdag ben ik samen met Hilke en Melvis naar de bibliotheek gaan kijken. Vorig jaar heeft Debby een systeem uitgewerkt om de bib draaiende te houden en zij heeft Melvis opgeleid om dit verder te zetten. Ik vond het heel jammer om te zien dat de bib opnieuw wordt verwaarloosd. De doeken die de boeken afdekten zijn verdwenen, heel veel boeken worden niet teruggebracht, de bib is slechts 1 keer per maand geopend en de boeken zijn enorm stoffig en staan niet op hun plaats. Wat ons ook opviel is dat de leerlingen helemaal niet naar hun niveau lezen. Leerlingen van het 6de middelbaar lenen kinderboeken uit. Aan ons dus om een project rond lezen op te starten en de bib terug op poten te zetten, bv. boeken terugvragen, … Wij zullen ook drie keer per week de bib openhouden.

Catholic education week

Voor zowel de lagere school als de middelbare school was het afgelopen week “catholic education week”. Op vrijdag kwamen de verschillende scholen uit de regio samen in Ngeptang, een dorp 8 km verder. De mensen hier geloofden niet dat Hilke en ik helemaal tot daar en terug zouden wandelen. De festiviteiten in Ngeptang begonnen met een misviering. De liedjes tijdens de mis worden begeleid met echte afrikaanse instrumenten en de mensen dansen. De offerande kan soms wel 1 uur duren. Na de mis was het koorwedstrijd. Omdat de middelbare school van Djottin de enige middelbare school was deden zij niet mee. Zeven lagere schole, kwamen hun repertoire brengen. C.S.Djottin won, met een hoofdprijs van 3500 CFA (4,5 euro). Nadien was er nog een handbal wedstrijd waar maar twee scholen aan mochten deelnemen. Als afsluiter kregen de leerkrachten nog een maaltijd aangeboden: fufu en njamajama met de handen en mimbo (=palmwijn). Aan de mimbo ga ik toch moeten wennen. :p

Parent-teacher meeting

Op zaterdag was het parent-teacher meeting in de middelbare school. Normaal begon deze ook met een misviering maar de pastoor was ziek. Deze meeting duurde toch wel een beetje te lang voor ons (bijna 6 uur), vooral omdat we er niet veel van verstonden, omdat ze in het Pidgin werd gehouden. Verschillende ouders hadden schrik voor de gezondheid van hun kind en ook discipline en straffen vonden ze zeer belangrijk. Er ontstonden enkele discussies over de ziekteverzekering die sommige ouders niet wilden betalen. Maar al bij al toch wel eens interessant om mee te maken.

De komende dagen

De komende twee dagen zijn Hilke en ik door een zuster van Shisong uitgenodigd om mee te komen feesten in het ziekenhuis. Ik zal dus op mijn verjaardag aan het feesten zijn in Shisong. Mijn verhalen hierover zullen volgende week op mijn blog verschijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Blog over mijn reis naar Kameroen.

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 8213

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 29 April 2015

Kameroen

Landen bezocht: