Kerst en terug naar school - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu Kerst en terug naar school - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Lisa Vanermen - WaarBenJij.nu

Kerst en terug naar school

Door: Lisa Vanermen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 Januari 2015 | Kameroen, Kumbo

Ondertussen is het weer een hele tijd geleden dat ik nog wat van mij heb laten horen. De reden: te traag internet en te druk. Kerstmis in Djottin was toch wel een beetje anders dan ik me had voorgesteld. Kerstmis is hier niet echt een familiegebeuren maar is iets dat je met vrienden viert. Op kerstavond gebeurt er niets speciaals, en op kerstdag gaat iedereen in de ochtend naar de mis. Raar maar waar, de mis duurde geen drie uur. Kerstdag is ook de moment dat iedereen in zijn beste kleren naar buiten komt en foto's laat nemen. Op kerstdag heb ik mijn eerste kip zijn geslacht worden. Volgende keer kan ik het zelf. :p Mijn kerstmaaltijd bestond uit aardnootsaus met achu en kip. Best lekker. Omdat ma in het health centre moest werken, heb ik met twintig kinderen (in twee twee persoonszetels) ice age gekeken. Maar mijn gedachten zaten toch wel bij de familie in België.

Twee dagen na kerst kwamen Nathalie, Els en Emilie naar Djottin en verkenden we samen het dorp wat. De dag erna gingen we naar Oku. Lake Oku is een prachtig meer met water dat zogezegd speciale krachten heeft. Alleen jammer dat het meer omringd is door oerwoud en je er niet rondom kan wandelen.

Na ons verblijf in Djottin vertrokken we naar Kumbo voor de cultural week. Tijdens deze periode lopen er juju's rond het paleis van de fon. Het blijft toch wel angstaanjagend, voornamelijk omdat de mensen er echt in geloven en er in opgaan. Toen we terug naar huis wilden wandelen, moesten we echter verschillende keren ons verstoppen voor een juju die aankwam. Onze toch nam dus wel wat tijd in beslag.

Na Kumbo vertrokken we met heel de groep naar Limbé. Limbé is een kuststad in het zuidwesten van Kameroen. De stranden in de omgeving zijn prachtig en speciaal. De mangroves en hangende bomen op het zwarte strand. De stranden zijn ook omringd door oerwoud. De geur van gegrilde vis en de haven (gebruikt voor de film chocolat) maken het geheel af. Ook genoot ik van het westerse eten dat de verkrijgen was in de restaurants. Stiekem mis ik dat toch wel wat. in Limbe bezochten we het wildlife centre met massa's apen, de botanische tuinen en maakten we een rondvaart met een uitgeholde boom om de zonsondergang te bewonderen. Op oudjaar zijn we samen pizza gaan eten, cocktails gedronken, ons geamuseerd in het hotel en naar een club gegaan. Een geslaagde avond. Toen ik na onze trip terug in Djottin aankwam voelde ik me weer thuis na een vermoeiende week.

Sinds de kerstvakantie is er niet veel speciaals meer gebeurd. Ik werk enorm veel omdat ik nu ook help met de administratie op school. Wanneer de zusters mijn typervaring nodig hebben, help ik hun uit de nood. De bib draait niet meer zo goed omdat de leerlingen geen school-ID hebben en niet meer komen opdagen. Ik ben volop met mijn schooltaken bezig. En er is een nieuwe zuster in Djottin, sister Celestine, die mij altijd lizzie noemt. Nu ik alleen ben, zijn er wel wat eenzame momenten, maar ik trek mijn plan. Ik heb hier een geweldige familie die mij aan het lachen brengt. Jude, de jongste, is zijn engels aan het verbeteren en herhaald gewoon woorden die hij hier en daar opvangt. "What are you talking adoud" is zijn favoriet. Ook is het enorm schattig wanneer hij librick (library) of Hilcock (Hilke) zegt. Volgende maand komt Yanou mij een bezoekje brengen dus ik heb zeker iets om naar uit te kijken dan. Tot de volgende keer! (foto's zijn op facebook te vinden)

  • 01 Februari 2015 - 20:41

    Christ'l:

    Hallo Lisa,
    Ik ben alweer in de ban van jouw verslag. Jij geeft me het gevoel dat ik een beetje mee op ontdekkingsreis ben en van alles leer over dit stukje Afrika. Over de mooie kanten en over de schaduwzijde. Bedankt daarvoor ! Ik ben heel blij voor jou dat Yanou op bezoek komt, geniet ervan, dikke kus uit Keerbergen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Blog over mijn reis naar Kameroen.

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 8218

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 29 April 2015

Kameroen

Landen bezocht: